Tomek Tomek
Artykuł opublikowany: 2022-08-23

Profesjonalizm w branży jest bardzo istotny. Każdy chce się przecież nazywać profesjonalistą. Mamy przekonanie o swojej wyjątkowości, dużym doświadczeniu, idealnym podejściu do klienta. Jednym słowem mówiąc tym „czymś”. Zapominamy jednak, że są również czynniki zewnętrzne, o które należy zadbać, aby klienci odbierali nas jako profesjonalistów. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie są cechy profesjonalisty to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak powinien wyglądać Twój profil jeśli reprezentujesz za jego pośrednictwem firmę?
  • Gdzie najlepiej umieszczać portfolio?
  • W jaki sposób Twój adres mailowy może zrazić do Ciebie klienta?

To Ty jesteś firmą

Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem dużej firmy, freelancerem, czy prowadzisz jedno/kilkuosobową działalność, gdy piszesz w imieniu firmy to ty jesteś tą firmą. Nie ma znaczenia czy mówimy o serwisie społecznościowym, forum czy portalu sprzedażowym. Jeśli tylko piszesz w imieniu firmy to się nią stajesz. A to oznacza, że nie tylko każda Twoja wypowiedź, każde słowo, ale również cały Ty możesz być na świeczniku. Ludzie piszący czy dzwoniący do Ciebie nie będą się zastanawiali, czy jesteś prezesem, czy tylko szeregowym pracownikiem. To jak im się pokażesz sprawi, że w ten sam sposób będą postrzegali firmę. Pamiętaj, by zwrócić uwagę na 3 najważniejsze aspekty swojego profilu:

Nazwa użytkownika

Bardzo ważny, ale często pomijany aspekt. Wydawać by się mogło, że w celu ochrony prywatności warto zastanowić się nad „alternatywną” nazwą. Pamiętaj jednak, że w dobie oszustw i spamu transparentność jest niezwykle istotna. Twoja nazwa użytkownika (na Facebooku lub w innym miejscu) jest tożsama z tym jak transparentna jest firma, którą reprezentujesz. Zapomnij więc o „Adam Rekrutacja”, „Madziuś Śś”, „Ba Rtosz” czy innych tego typu wymysłach. To po prostu nie wygląda profesjonalnie. Od pierwszego kontaktu klient ma wrażenie, że coś ukrywasz (bo w sumie tak jest). Prawda jest taka, że jeśli tylko nie próbujesz kogoś oszukać to nie masz podstaw do tego, by ukrywać swoje imię i nazwisko. To na pewno nie wpłynie pozytywnie na liczbę twoich zleceń i zaufanie ze strony klientów.

Zdjęcie profilowe

Wiem co możesz sobie pomyśleć. Przecież jak wystawiam ogłoszenie ze swojego konta na Facebooku to, co kogo interesuje, jakie mam zdjęcie. Przecież to moje prywatne konto. Z jednej strony masz rację, z drugiej jednak jesteś reprezentantem firmy. Firmujesz ją nie tylko swoim imieniem, nazwiskiem, ale i zdjęciem. Jeśli jest ono mało profesjonalne (bo zamiast Ciebie jest na nim np. fikcyjna postać filmowa) to również wpływa to na transparentność. Czemu mam traktować poważnie kogoś, kto do mnie pisze a na zdjęciu ma „dziwnego pana ze stocka” (a.k.a. hide the pain harold). Oczywiście nikt nie twierdzi, że na zdjęciu musisz być w garniturze i pod krawatem. Ważne jest po prostu wyczucie co jest w dobrym guście i smaku. I nie, zdjęcie w bikini lub z imprezy nie jest profesjonalne. PS. Pamiętaj, że często masz więcej niż jedno zdjęcie profilowe. Zadbaj by one też były odpowiednie.

Zawartość profilu to ważne cechy profesjonalisty

Nigdy nie możesz być pewny, na co konkretnie zwróci uwagę Twój klient. Czy tylko na imię i nazwisko,  może kliknie w zdjęcie? A co jeśli wejdzie na Twój profil? Czemu miałby to robić – spytasz? Może chce lepiej zobaczyć z kim planuje współpracować. Ale w sumie czy musi mieć jakikolwiek powód? Po prostu wszedł z ciekawości. Tutaj sprawa jednak jest prostsza. Wystarczy mieć odpowiednie ustawienia prywatności i po problemie. Jeśli jednak tego nie masz lub ta osoba jest w gronie Twoich znajomych, to radzę przez chwilę zastanowić się co znajduje się na Twoim profilu. Najgorsze co może być to stracić klienta przez swoje prywatne sympatie lub antypatie. Oczywiście to nie znaczy, że masz teraz usuwać wszystko, co jest nieodpowiednie. Jest szybszy sposób. Po prostu załóż drugie konto, które będziesz wykorzystywać do celów firmowych. Zadbaj by było ono odpowiednie i po problemie.

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem Ci kim jesteś

W branży kreatywnej portfolio jest nieodzowną cechą profesjonalisty, częścią Ciebie oraz Twoje firmy. Pamiętaj, że portfolio to nie tylko prace. Liczy się również to, w jaki sposób je prezentujesz. Są dedykowane portale dające możliwość prezentacji własnych dzieł. Część osób wybiera po prostu Instagrama, bo wydaje się on im oczywistym wyborem.

Główny problem polega jednak na tym, że są to portale zewnętrzne. Nie masz nad nimi żadnej kontroli. Jeśli serwis będzie miał problemy techniczne to Twoje portfolio również będzie je miało. Jeśli zamieszczasz prace na Instagramie zwróć uwagę również na to, czy na tym koncie zamieszczasz tylko prace. Bardzo dziwnie prezentują się grafiki przeplatane zdjęciami z wakacji i Twoimi selfie. Poza tym, że nie jest to profesjonalne, to dla Ciebie jest tylko stratą czasu. Wstawiasz swoje prace skrupulatnie na Instagrama i zastanawiasz się, dlaczego nikt nie chce z Tobą współpracować. Rozwiązanie na Twoje problemy jest prostsze niż Ci się wydaje. Wystarczy całe swoje portfolio mieć na własnej stronie internetowej. Te cechy profesjonalisty są dla klienta bardzo ważne. Poza tym, że masz pełną kontrolę nad tym co się tam dzieje, to jeszcze możesz swoje prace przedstawić tak jak tylko chcesz. Ogranicza Cię jedynie wyobraźnia.

Oczywiście może Ci się wydawać, że jest to rozwiązanie drogie i bezsensowne. Pamiętaj jednak, że jeśli podchodzisz do tego co robisz poważnie, to taki ruch jest inwestycją w firmę. Cena takiego rozwiązania w porównaniu do zysków, jakie osiągniesz jest naprawdę nieduża. Przecież chodzi o to, by budować markę i rozpoznawalność. A jak inaczej masz to robić jak nie przez własną stronę i portfolio na niej zawarte. Pamiętaj, że na początek nie musisz budować całej strony z ofertą, cennikiem i blogiem. Twoja strona to może być one page, na którym będzie tylko portfolio. To i tak wygląda bardziej profesjonalnie niż inne „darmowe” rozwiązania.

Twój mail może wszystko zepsuć. Zadbaj o wszystkie cechy profesjonalisty

Gdy już zadbałeś o to, aby Twój profil oraz portfolio prezentowały się nienagannie to przechodzimy do ostatniego elementu. Twojego maila. Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, ale klient potrafi się zniechęcić nawet na tym etapie. Jeśli prezentujesz się jako profesjonalna firma lub freelancer to Twój mail również musi być profesjonalny. I nie chodzi mi tu o to co znajduje się przez znakiem @. Domena poczty jest niezwykle istotna. Co to za różnica czy moja poczta jest na WP, Onet czy może na Gmailu? Przecież wiadomość i tak dojdzie. Oczywiście, że tak. Jednak jeśli chcesz uchodzić za profesjonalistę to własna domena ułatwia budowanie rozpoznawalności. Nie mówiąc już o tym, że jeśli portfolio masz na własnej stronie WWW to założenie poczty, to 2 minuty dodatkowej pracy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o profesjonalnym adresie mailowym, to tu znajdziesz więcej informacji.

Ludzka podświadomość działa tak, że jeśli widzi, że firma szczycąca się wieloletnim doświadczeniem na rynku ma pocztę na wp.pl to może oznaczać, że jest ona mało nowoczesna, bo nie czuje potrzeby, aby prezentować się profesjonalnie. Tak samo sprawa wygląda ze specjalistami od grafiki, którzy swoje maile mają na Gmailu. Nie dość, że mówi to wiele o podejściu do biznesu (wszystko najtańszym kosztem) to również nie budzi zaufania. Ja osobiście gdy mam wybrać jedną z dwóch firm i jedna ma pocztę na własnej domenie a druga na wp.pl to zawsze wybiorę tą pierwszą. Po prostu wzbudziła we mnie większe zaufanie.

Skoro wiesz już, jakie są cechy profesjonalisty, pamiętaj, że warto wybierać osoby i firmy, które poważnie podchodzą do swojego biznesu. Jeśli ktoś inwestuje czas i pieniądze w to, by prezentować się profesjonalnie, to już na wstępie masz pewność, że traktuje na serio to, co robi.