Tomek Tomek
Artykuł opublikowany: 2022-12-12

W Polsce pierwsze internetowe łącze analogowe zostało uruchomione w 1990 roku. Chyba nikt wtedy nie przypuszczał, że Internet rozwinie się tak szybko i wpłynie na tak wiele dziedzin życia. Obecnie aż ok. 90% polskich gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu. W sieci wyszukuje się wszystko – od godziny odjazdu tramwaju, przez przepis na omlet, po dom, który chcielibyśmy kupić. Nic więc dziwnego, że w sieci trzeba po prostu „być”, jeśli prowadzisz swoją firmę. To idealne miejsce na pokazanie swojej oferty, zdobycie nowych klientów i sprzedanie usług. Czy zwykła strona internetowa wystarczy? Jak zwiększyć widoczność firmy lub marki w Internecie? Istnieje na to kilka sposobów, poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Strona internetowa i wizytówka w Google

To dwa podstawowe miejsca, o których powinieneś pomyśleć na początku. Jeśli nie potrafisz projektować stron, języki programowania są Ci obce i gubisz się nawet w WordPress – zaprojektowanie strony zostaw specjalistom. Sam możesz pomyśleć nad tym, jakie zakładki powinny znaleźć się na stronie. Historia firmy, adres, dane kontaktowe, portfolio? Możesz przejrzeć inne witryny firm, które zajmują się tą samą branżą i się zainspirować. Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów, np. własnej książki lub świec, które produkujesz – zastanów się także nad połączeniem sklepu internetowego do strony. Użytkownik zainteresowany Twoją ofertą będzie mógł w jednym miejscu znaleźć wszystkie niezbędne mu informacje.

Wizytówka w Google to łatwy sposób na szybkie wyszukanie Twojej działalności. Wizytówki sprawdzają się, szczególnie jeśli prowadzisz działalność stacjonarną, kiedy np. masz warsztat samochodowy, jesteś fryzjerem lub makijażystką. Użytkownicy szukający danej usługi wpisują najczęściej frazy, które składają się ze słowa kluczowego, czyli tego, czym są zainteresowani (np. fryzjer, mechanik, cukiernia itd.) oraz miasta (czyli np. fryzjer Łódź, warsztat samochodowy Warszawa). Po takim wyszukaniu, w oknie pokazują się wyniki. Jeśli Twój biznes ma wizytówką Google, a użytkownik jest w pobliżu – Twoja firma pojawi się w proponowanych opcjach! Poszukujący może wtedy sprawdzić Twoją stronę internetową, numer telefonu, dokładny adres lub opinie, które zostawili Twoi klienci. Wizytówka Google to prosty i darmowy sposób dotarcia do potencjalnych klientów.

Prowadź komunikację na portalach społecznościowych

Specjalnie napisaliśmy „prowadź komunikację” zamiast „załóż profile”. Z obserwacji wiemy, że z tym pierwszym są spore problemy, tym bardziej, jeśli chodzi o regularną komunikację. Załóżmy, że masz już stronę internetową, zamieściłeś nawet na niej odsyłacze do social mediów. Klient przeklikuje się na nie i… i nic! Ostatni post wstawiony rok temu, feed świeci pustkami, a opis na Instagramie jest nieaktualny. To może zniechęcić. Dlatego potraktuj swoją firmę priorytetowo i planuj harmonogram publikacji. Jeśli nie masz na to czasu, przekaż te obowiązki specjalistom. Na przykład nam!

Prowadziliśmy i prowadzimy komunikację SM wielu markom z różnych dziedzin. Potrafimy dopasować język i komunikat do danej grupy odbiorczej oraz sprawdzić, że Twoje produkty zaczną się sprzedawać. Użytkownicy przyzwyczajeni są już do regularnego i kreatywnego contentu, który dostają od firm, dlatego są uczuleni na ściemę i nudę. Lubią także kontaktować się bezpośrednio z markami właśnie przy pomocy mediów społecznościowych. Pytają na czacie o możliwość reklamacji, wolne terminy, czy możliwość złożenia indywidualnego zamówienia. Prawdę mówiąc – pytają o wszystko! I chcą uzyskać szybką odpowiedź. To niesamowity plus czatów internetowych. Potencjalni klienci nie muszą już czekać kilku dni na odpowiedź mailową czy dzwonić do firmy tylko w czasie, w której jest otwarta jej stacjonarna siedziba.

Gdzie warto być? To zależy od charakteru Twojego biznesu. Na pewno basic pakietem jest Facebook i Instagram. Podczas spotkań z klientami poznajemy ich punkt widzenia oraz wspólnie ustalamy cele współpracy. Wtedy także rozważamy inne serwisy jak np. LinkedIn, Twitter, Pinterest czy popularny obecnie Tik Tok. Czasem dana marka po prostu nie pasuje do Twittera czy Tik Toka. I to jest OK – nie musimy być wszędzie. Tym bardziej, jeśli miałaby na tym ucierpieć regularność postowania czy powtarzalność contentu. Obecność w danym serwisie warunkuje także grupa docelowa – jeśli po audycie i analizie dotychczasowych działań, widzimy, że naszych odbiorców nie ma na Twitterze, to dlaczego mieliśmy marnować moce przerobowe na ten portal?

SEO i SEM

Jest to związane z pierwszym akapitem, czyli stroną i wizytówką w Google, ponieważ mowa tu o wyszukiwaniach. SEO to angielski skrót oznaczający Search Engine Optimization. Aby Twoja strona internetowa była przyjazna SEO i wyświetlała się na samym początku proponowanych witryn, powinieneś zoptymalizować ją pod kątem słów kluczowych. Słowa kluczowe to słowa najczęściej używane i wpisywane w wyszukiwarkę, czyli np. dla fryzjera może być to: fryzjer Warszawa, fryzjer damski lub strzyżenie włosów. Istnieją narzędzia, które analizują widoczność domeny i słowa kluczowe, są to np. Senuto i Semstorm.

Z kolei SEM oznacza Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce. SEM jest pojęciem szerszym i w jego skład wchodzi m.in. SEO. To wszelkie kampanie banerowe prowadzące do Twojego internetowego sklepu, które generują zysk finansowy.

Brzmi skomplikowanie? Możesz zagłębić się w temat i zająć się tym wszystkim sam, możesz także oddać swoją markę w nasze ręce, a my zajmiemy się: kreowaniem marki, strategią marketingową, marketingiem kreatywnym, projektowaniem graficznym, copywritingiem zgodnym z zasadami SEO i social mediami. Zapraszamy do współpracy!